Selasa, Mei 18, 2010

Aktiviti Kerohanian Jumaat 14 Mei 2010

Program pada hari tersebut dimulai dengan Iza'ah Quraniah yang diperdengarkan di serata sekolah mulai 11.50am. Kemuadian pelajar-pelajar melakukan tadarus Quran mulai 12.00pm dan mengakhiri tadarus mereka dengan membaca surah al-Jumuah dan al-Munafiqun.

Selepas itu, tazkirah jumaat menyusul dengan Syed Syazwan Watinin menjadi penyampainya. Dalam tazkirahnya beliau menegaskan melalui hadith Rasulullah bahawa seseorang hamba tidak akan melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah selagi dia dalam keadaan beriman. Tazkirah itu berlangsung selama 10 minit.

Bilal pada hari itu ialah adik Syarul Nizam Syamsudin dari kelas 3 Ismail al-Faruqi. Khatib, Us. Zaid Ali menyampaikan khutbah berkenaan jenis manusia menjalankan dakwah dan cabarannya. Beliau juga menambah bahawa SMKA perlu menjadi role model dalam menjalankan sebarang aktiviti kerana masyarakat sekeliling akan memerhatikan apa yang pihak SMKA lakukan.

Selesai solat Jumaat, berlangsung pula acara kerohanian Jumaat di kalangan pelajar puteri. Sesi tazkirah dan zikir dijalankan. Semoga program seperti ini terus dijalankan sebagai pengisian waktu Jumaat pada masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan