Jumaat, Julai 10, 2015

PERTANDINGAN MARHABAN DAERAH, KHATAM QURAN DAN IFTOR KUBRO

Pada 9 Julai yang lalu, gabungan 3 program utama, iaitu pertandingan marhaban sekolah-sekolah peringkat daerah Keningau, program khatam Quran dan majlis Iftor Kubro sempena Ihya' Ramadhan telah diadakan. Program bermula pada jam 3 petang dengan pertandingan marhaban yang diadakan di perkarangan Masjid Azhar dan menampilkan 2 pasukan yang bertanding iaitu pasukan SMK Keningau 2 dan pasukan tuan rumah sendiri.

Persiapan untuk majlis Iftor Kubro telah pun bermula sejak pagi lagi dengan proses penyiapan juadah bubur lambuk yang dipimpin oleh Pn. Norhidayah Omar dibantu oleh pelajar-pelajar tingkatan 4. Mereka berjaya menyiapkan hampir 550 set bubur lambuk yang akan digunakan untuk majlis tersebut.

Selepas selesai pertandingan marhaban, majlis Khatam Quran pula dijalankan. Para peserta yang terdiri daripada pelajar tahun akhir (tingkatan 5) sebagai penghormatan kepada mereka. Majlis yang dipimpin oleh Danial Ariff Md. Radzi diiringi semua pelajar tingkatan 5 yang berjumlah 32 orang. Majlis diakhiri dengan doa khatam Quran.

Sesudah itu, majlis diteruskan dengan acara penyampaian sijil dan hadiah kepada peserta marhaban dan juga anugerah khas Hafazan Perdana dan sumbangan kepada anak-anak yatim dan miskin. Tahniah kepada pasukan SMKA Keningau kerana telah menjuarai pertandingan Marhaban Sekolah-sekolah peringkat daerah Keningau dan akan mewakili daerah ke pertandingan peringkat negeri yang Insya Allah akan diadakan di PLKN Ovai, Papar. Hadiah disampaikan oleh Tuan Zamree Kautis, pegawai Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pendidikan Negeri Sabah.

Majlis diakhiri dengan jamuan Iftor Kubro oleh para tetamu dan pelajar-pelajar. Semoga program seperti ini dapat diteruskan lagi pada masa akan datang.

 Set Pentas Marhaban

 Pasukan tuan rumah memulakan persembahan dengan berzanji

 Sesi marhaban

 Pasukan SMK K2

 Barisan Hakim 

 Khalifah Khatam Quran

 Barisan peserta Khatam

 Pelajar tahun akhir!

 VIP Khatam Quran



 Majlis penutupan Marhaban

 Sumbangan raya

Ketua hakim menerima cenderamata

 Johan marhaban

 Iftor Kubro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan