Isnin, Julai 06, 2015

ZIARAH RAMADHAN 1436

Satu keunikan di sekolah ini ialah, setiap kali menjelangnya Ramadhan, terdapat satu program yang khusus dilaksanakan, iaitu ziarah Ramadhan. Semenjak sekolah ini ditubuhkan, sudah 3 kali program ini dilaksanakan. Untuk edisi pertama, ziarah Ramadhan dilakukan di Kampung Mansiat, dalam daerah Sook Keningau. Tahun lalu dilaksanakan di Kampung Murni Nabawan dan pada edisi kali ini dilaksanakan di Kampung Lanas, Sook.



Laluan sesak di pekan Keningau petang Ramadhan

Pemilihan lokasi ziarah Ramadhan ini biasanya ditentukan melalui kaedah kesukaran penduduk setempat iaitu membolehkan sumbangan dilakukan pada masa tersebut. Dan juga lokasi yang dipilih ada keterlibatan pelajar SMKA Keningau yang menjadi penduduk asal kampung tersebut.

Laluan lancar menuju lokasi

Ziarah kali ini disertai seramai 20 orang guru dan 10 pelajar. Rombongan bertolak pada 3 Julai jam 3 petang dan tiba di lokasi pada jam 5 petang. Setibanya di lokasi tersebut, rombongan Ziarah Ramadhan SMKA Keningau disambut meriah oleh penduduk kampung dan wakil pemimpin setempat.

Suasana Kampung Lanas yang mendamaikan

Surau Kampung Lanas

Program bermula pada jam 5.45 petang dengan pemberian sumbangan kepada fakir miskin dan ibu tunggal. Sumbangan diperoleh daripada derma ikhlas warga sekolah dan juga agensi-agensi seperti Bank CIMB Islamic, Bank Rakyat dan orang perseorangan. Selepas penyerahan sumbangan tersebut, satu pengisian tazkirah sementara menunggu majlis berbuka puasa yang disampaikan oleh Ustaz Sulaimin Musinin. Sesudah majlis berbuka puasa, solat maghrib, isya dan taraweh diimamkan oleh Ustaz Yusuf Ali dan anaknya, seorang pelajar IPT yang bercuti semester. Majlis diakhiri dengan jamuan moreh.


Sebahagian peserta Ziarah Ramadhan kali ini yang terdiri daripada guru, ahli keluarga dan pelajar


Jutaan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan program ini, termasuk wakil pemimpin setempat iaitu encik Charles, pengerusi Unit Agama Zon Trus Madi dan pengerusi surau Kampung Lanas. Rombongan bertolak balik tepat jam 10 malam dan selamat tiba di SMKA Keningau lebih kurang 1 setengah jam kemudian. Suasana dan persekitaran Kampung Lanas sangat mengujakan dan menjadi kenangan indah bagi peserta yang terlibat. Semoga kita dipertemukan lagi pada ziarah Ramadhan yang akan datang.

 


 Mengabadikan kenangan terindah











Tiada ulasan:

Catat Ulasan